Hogyan mérd a honlapod teljesítményét? 1. rész: Szolgáltatók

Nem a webáruházaknak írjuk ezt a cikket, hanem a sima átlagos céges weboldal tulajdonosoknak. Azok számára, akik első sorban szolgáltatást kínálnak és egy egyszerűbb weboldallal rendelkeznek.

Kiknek szól ez a cikk: szolgáltatóknak (masszőrök, fodrászok, orvosok, hotelek, panziók, tervezők, mérnökök, stb.)

A szolgáltatók weboldalára jellemző, hogy pár menüponttal rendelkeznek, ahol bemutatják a céget, szolgáltatásokat és rendelkeznek egy kapcsolat menüponttal és egy vagy több kapcsolatfelvételre alkalmas űrlappal.

Az igazi teljesítménymérés számunkra nem az, hogy megnézzük a honlap látogatóinak számát, honnan érkeztek, vagy mennyi időt töltöttek el rajta. A hasznos teljesítménymérés az, amikor azt megtudjuk, hogy a tényleges vásárlóink mit csinálnak az oldalunkon és honnan érkeznek. Mert ez az az információ, amely valójában segít jó irányba fordítani a marketing kormánykerekét.

Mi a Pannakonál Győrben segítünk a teljesítmény mérésében, mert a honlapkészítés, weboldal készítés vagy akár a webáruház készítés után az ügyfeleink nem lennének elégedettek, ha vakon működtetnék az oldalukhoz kapcsolódó marketing tevékenységet (keresőoptimalizálás, fizetett hirdetések).

Hogy történik a teljesítmény mérése?

A teljesítmény mérésének legfontosabb eszköze a Google Analytics, amely alapbeállításokkal nem képes konkrét célok mérésére, tehát nem tudja tényleges vásárlóink tevékenységét figyelni. A pontos méréshez egy két plusz beállításra szükség van. Ezek nem túl bonyolult dolgok, bárki számára könnyen elvégezhető.

A Google Analytics alapbeállítása egy kód elhelyezéséből áll, amelyet a honlap készítője vagy Ön egy 3 perces munkával meg tud oldani. A kódot a Google Analytics oldalba bejelentkezve megtalálja. Lásd a lenti képet.

Amennyibe a kód elhelyezésre került, úgy jöhet a célok meghatározása és azok mérésének beállítása. Célok lehetnek például: kapcsolati űrlap kitöltése, hírlevél feliratkozás, ajánlat kérés, időpont foglalás, stb.. A célok beállítása szintén az „ADMINISZTRÁLÁS” menüpontban található meg a Célok alatt. Lásd lenti kép.

A „Célok” pontra kattintva „Új Cél” hozzáadása majd az „Egyéni” lehetőség kiválasztása ajánlott kezdők számára. A „Folytatás” után egy jól meghatározott nevet érdemes a célnak adni, hogy később is jól beazonosítható legyen. Lásd lenti kép.

Mi most a legegyszerűbb megoldáson megyünk végig. Ami a „Típus”-nál a „Cél” (pl.: köszönjük.html) kiválasztását jelenti. Majd „Folytatás”. Ebben az esetben csak a köszönő oldal url címét kell beállítani. Lásd lenti kép.

Amennyiben weboldalunk nem rendelkezik köszönő oldallal, vagyis egy olyan oldallal ahova egy űrlap kitöltése után érkezik a látogató, akkor ezt a megoldást nem fogjuk tudni használni. Ebben az esetben a honlap fejlesztőjét kell megbízni a probléma megoldására. Amennyiben Open Source forráskódú weboldal motor adja a weboldalunk alapját (pl Joomla vagy WordPress), akkor minden bizonnyal könnyedén található olyan komponens vagy plugin ami ezt megoldja. Például WordPress alapú weboldalak nagy többségben „Contact Form 7” nevű plugint használják kapcsolati űrlap létrehozására. Ehhez van egy kiegészítő (Contact Form 7 Redirection) ami köszönőoldal problémát orvosolja.

Ha mindent jól beállítottunk akkor egy idő után az Analyticsben láthatjuk a célok teljesülését. Egy menüpontban kifejezetten a Célokra fókuszál (lásd a lenti kép).

Továbbá számos Analytics menüpont kiegészül a Célok információival (lásd a lenti kép), így nagyon részletes információkat kaphatunk arról a felhasználó tevékenységéről aki például kitöltötte a weboldalunk ajánlatkérés űrlapját. Ezeket az információkat pedig fel tudjuk használni a marketing tevékenységünkben úgy hogy csak azokra a kulcsszavakra vagy csak azokon az oldalakon hirdetünk amelyről olyan felhasználók jönnek akik elérik az általunk meghatározott célokat.